Farmakologia- definicja
Farmakologia (gr. ???????? (phármakon) - lekarstwo, lógos - słowo, nauka) ? dziedzina medycyny i farmacji; nauka o działaniu leków, czyli mechanizmach ich działania na organizm oraz skutkach tego działania. Jako nauka zajmującą się najważniejszym aspektem leków, bywa czasami mylona z samą farmacją ? czyli dziedziną wiedzy nadrzędną w stosunku do wszystkich zagadnień dotyczących leków.
W szczególności farmakologia zajmuje się budową i właściwościami substancji chemicznych, które w określonych sytuacjach mają pozytywny wpływ na organizm, chemicznymi i biologicznymi mechanizmami działania tych substancji, reakcjami organizmów na te substancje, możliwościami zastosowań praktycznych w celu leczenia chorób lub ich zapobiegania, dawkowaniu tych substancji, działaniach ubocznych itp.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Farmakologia
Pomoc statystyczna dla ministerstw państwowych
Sprawdzanie statystyk bardzo usprawnia prace różnych branż i ośrodków państwowych. Dlatego na statystyki często spoglądają dyrektorzy placówek medycznych. Dzięki nim mogą poznać dobre i złe strony swojej działalności oraz stworzyć taki system, który będzie bardziej korzystny dla pacjentów.
Z drugiej strony zapoznawanie się ze statystykami pomaga pacjentom w znalezieniu najlepszych dla siebie lekarstw oraz takich ośrodków medycznych, które mogą pochwalić się największymi sukcesami. Na różne statystyki spoglądają też dyrektorzy kuratoriów oświaty, którzy w ten sposób kontrolują pracę placówek oświatowych i mogą zwracać większą uwagę na szkoły potrzebujące wsparcia w jakimś zakresie. Opiniowane statystyk może, w końcu, pomóc poszczególnym ministerstwom w opracowaniu planów rozwoju państwa.
Ciężki rynek leków
Rynek farmaceutyczny jest rynkiem trudnym, ponieważ leków i preparatów jest cała masa, więc nie łatwo jest się przebić z nowym produktem. Ważne jest wiele czynników i od ich wypadkowej zależy czy produkt będzie się sprzedawał. Wśród ważnych czynników jest oczywiście cena samego preparatu i jego rynek zbytu. Wiadomo, że wypuszczając preparat do stosowania dla określonej grupy docelowej musimy najpierw ją zbadać i określić czy jest na nasz produkt zapotrzebowanie.
Kolejną sprawą jest sezonowość, w okresie grypowym i przeziębieniowym sprzedaje się najwięcej preparatów na te właśnie przypadłości oraz witamin i suplementów na odporność. Dlatego prognozy sprzedażowe powinny takie dane obejmować i uwzględniać.