Męskim okiem - o serwisowaniu aut

ć w szerokim zakresie temperatur (od -40 °C do +100 °C). W przypadku układów hamulcowych z ABS zachowanie możliwie małej lepkości w niskich temperaturach jest szczególnie ważne. Ściśliwość Ściśliwość płynu hamulcowego powinn

Męskim okiem - o serwisowaniu aut

Ściśliwość płynu hamulcowego


Lepkość

Zmiana lepkości płynu hamulcowego pod wpływem różnic temperatury powinna być jak najmniejsza, aby hamulce mogły niezawodnie działać w szerokim zakresie temperatur (od -40 °C do +100 °C). W przypadku układów hamulcowych z ABS zachowanie możliwie małej lepkości w niskich temperaturach jest szczególnie ważne.

Ściśliwość

Ściśliwość płynu hamulcowego powinna być mała i możliwie niezależna od temperatury.

Ochrona przed korozją

Według normy FMVSS 116 płyny hamulcowe nie powinny oddziaływać korozyjnie na metale stosowane w układach hamulcowych. W celu uzyskania wymaganych własności antykorozyjnych płynu stosuje się odpowiednie dodatki.

Wszystkie płyny hamulcowe z wyjątkiem DOT5, którego głównym składnikiem są silikony, działają agresywnie na skórę i powłokę lakierową samochodu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82yn_hamulcowy


Podstawowy układ hamulcowy

Hydrauliczny układ hamulcowy

Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół. Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach. Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe, czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgieł. Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika (w silnikach benzynowych) bądź z pompy podciśnienia (w silnikach diesla). W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać. Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym. Wymaga to większej siły, ale jest możliwe.

W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np. wskutek przerwania przewodu hamulcowego ) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu. Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym, a drugi pozostałymi dwoma kołami.

Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych, gdy nacisk na koła tylne zmniejsza się.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu


Zamiatanie samochodu

Dokładne czyszczenie samochodu wykonywane jest na kilku etapach. Najpierw samochód musi zostać dokładnie odkurzony. Dzięki użyciu odkurzacza będzie można dokładnie usunąć z wnętrza samochodu wszelkie zabrudzenia i zadbać o to, że we wnętrzu samochodu nie będzie znajdował się żaden proch. W ramach alternatywy można także zamiatać samochód. Wprawdzie zamiatanie nie daje takiego efektu jak odkurzanie, ale bardzo dobrze sprawdza się w przypadku płaskich powierzchni znajdujących się w samochodzie. Czyszczenie samochodu wymaga także użycia specjalistycznych środków czyszczących i myjących. Dzięki takim środkom będzie można usunąć z wnętrza samochodu wszelkie zabrudzenia i sprawić, że samochód nabierze nowego blasku.



© 2019 http://informator.sejny.pl/